Jajka są źródłem bardzo dużej ilości składników odżywczych. Stanowią dobre źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E oraz witamin z grupy B – B2, B6, B12 oraz folianów. Dodatkowo dostarczają składniki mineralne: żelazo, fosfor, wapń, potas oraz lipidy, np. fosfolipidy, cholina. Zawierają również kwasy tłuszczowe, w tym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6. Zawarte w jajach składniki mają właściwości antyoksydacyjne i przyczyniają się do obniżenia stężenia cholesterolu całkowitego i zwiększenia cholesterolu HDL (dobrego).

Jaja są źródłem cholesterolu, lecz według obecnych badań cholesterol spożywany z produktów spożywczych nie wpływa na podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi. Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia u osób zdrowych jaja mogą być spożywane w ilości do 7-10 jaj tygodniowo. Zawarte w jajach nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają na profil lipidowy krwi, dlatego nie powinny być wykluczane z diety osób ze schorzeniami układu krążenia.

Aktywne składniki jaj o właściwościach antybakteryjnych, przeciwzapalnych, antyoksydacyjnych oraz stymulujących układ immunologiczny mogą przyczynić się do zmniejszenia zachorowalności na niektóre choroby cywilizacyjne. Wspomagają organizm w walce z miażdżycą, infekcjami wirusowymi, bakteryjnymi i grzybiczymi, powstawaniem zwyrodnienia plamki żółtej oka i innych dolegliwości o podłożu zapalnym.

Pomimo wielu zalet jaj kurzych, należy zwrócić uwagę na ich pochodzenie. Pojawiają się doniesienia o zwiększonej zawartości dioksyn w żółtkach jaj pochodzących od kur z hodowli ekologicznych w porównaniu do jaj kur hodowanych sposobem klatkowym i ściółkowym. Różnice mogą wiązać się z większą dostępnością w diecie kur z chowu ekologicznego produktów zawierających dioksyny, np. gleba i owady. Kury hodowane innymi metodami żywione są specjalnymi paszami oraz mają ograniczony dostęp do gleby. Dioksyny po wniknięciu do organizmu człowieka odkładają się w tkance tłuszczowej i są niebezpieczne dla zdrowia ze względu na zaburzanie pracy układów: rozrodczego, odpornościowego i endokrynologicznego. Jaja kurze przyczyniają się do spożywania około 4% dziennej dopuszczalnej dawki dioksyn. Istotne jest zachowanie rozwagi przy komponowaniu codziennej diety bogatej w te produkty.

Jaja kurze stanowią bardzo dobre źródło białka, niezbędnych kwasów tłuszczowych oraz mikroelementów, dlatego powinny pojawiać się często w naszej diecie. Zwracajmy uwagę na metodę hodowli kur oraz świeżość i jakość jaj. Bogactwo składników zaspokoi potrzeby każdego człowieka.

mgr Olga Wieczorek